اخبارایمونولوژیتبلیغاتخدماتخون شناسیعلوم آزمایشگاهیعلوم پزشکیویروس شناسی

ویروس HPV چیست؟ علایم و راه های درمان HPV

ویروس HPV منجر به ایجاد ضایعات پوستی یا توده هایی در غشای مخاطی می شود. برخی انواع ویروس HPV می تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم در زنان شود. بیش از صد گونه ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد.

انواع ویروس hpv می تواند سبب بروز زگیل هایی روی بخش های مختلف بدن شود. برای مثال، بعضی از انواع ویروس hpv می توانند زگیل هایی را روی کف پا ایجاد کند در حالی که برخی دیگر از آنها می توانند زگیل هایی را روی صورت یا گردن ایجاد کنند. در این مقاله به این مطلب می پردازیم که hpv چه علائم و نشانه هایی دارد؟

اغلب عفونت های اچ پی وی منجر به سرطان نمی شود. اما برخی انواع ژنیتال یا تناسلی hpv می تواند در بخش های پایینی رحم جایی که رحم به واژن متصل می شود (سرویکس یا دهانه رحم) منجر به سرطان شود. سایر انواع سرطان ها مانند سرطان مقعد، پینس، واژن، ولوو و اوروفارنکس (پشت گلو) نیز با عفونت اچ پی وی ارتباط دارد. واکسن hpv می توانند ایمنی را علیه سویه هایی از اچ پی وی ژنیتال که باعث زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم می شوند، ایجاد کنند.

علائم ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV

در اغلب موارد سیستم ایمنی بدن قبل از ایجاد زگیل می تواند ویروس hpv را از بین می برد. زگیل ها بسته به نوع ویروس hpv ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشند:

  • زگیل های تناسلی: این زگیل ها ضایعاتی به شکل گل کلم هستند. در خانم ها زگیل های تناسلی اغلب در ولوو ظاهر می شود اما می تواند در مناطقی نزدیک به مقعد، دهانه رحم و یا واژن نیز ایجاد شوند. در مردان زگیل های تناسلی یا ژنیتال روی آلت تناسلی یا پنیس و کیسه بیضه و یا نواحی اطراف مقعد اتفاق می افتد. زگیل های تناسلی به ندرت سبب درد یا ناراحتی می شوند اگرچه ممکن است کمی خارش داشته باشد.
  • زگیل های معمولی: این زگیل ها عمدتا برآمده و خشن هستند و معمولا در دست ها، انگشتان و یا آرنج دیده می شوند. در اغلب موارد این زگیل ها بد منظر هستند و با درد همراه می باشند. این زگیل ها مستعد آسیب و یا خونریزی هستند.
  • زگیل های کف پا: این زگیل ها به شکل توده های گرانولار می باشند که روی پاشنه پا یا کف پا ایجاد می شوند. این زگیل ها می تواند سبب ناراحتی شوند.
  • زگیل های مسطح: زگیل های مسطح صاف و کمی برآمده هستند که تیره تر از پوست می باشند. این زگیل ها ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند اما در کودکان اغلب در صورت ظاهر می گردند و در مردان در نواحی ریش دار مشخص می شوند. خانم ها در پاهای خود دچار این زگیل ها می شوند.
پاتوژنز و پاتولوژي
انتقال عفونت هاي ويروسي توسط تماس مستقيم صورت مي گيرد . ذرات ويروسي از سطح لزيون هاي زگيلي آزاد مي شوند .ويروس هاي پاپيلوم ، انواع متفاوتي از زگيل ها شامل زگيل پوستي ، زگيل کف پا ، زگيل هاي مسطح ، کنديلوماي تناسلي و پاپيولوم هاي حنجره اي را در انسان توليد مي کنند. چندين تيپ از ويروس هاي پاپيلوم انساني در ارتباط با برخي از ضايعات باليني هستند ، اگرچه طرح پراکندگي آنها مبهم است . انتقالHPV در ارتباط با ضايعات تناسلي شايع است . شيوع سرطان رحم در بين زنان سراسر جهان ، مقام دوم را دارد . ( سالانه ، حدود ۵۰۰ هزار مورد جديد گزارش مي شود ) و عامل عمده ي مرگ ناشي از سرطان در کشورهاي در حال پيشرفت است.
بر اساس يافتنDNA در برخي از سرطان ها ، تيپ ۱۶ و ۱۸ ازHPV به عنوان عامل عمده اي در ايجاد سرطان ، تيپ ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۳، ۸۲  به عنوان عامل خطر متوسط و تيپ هاي ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۴، ۶۱، ۷۰، ۷۲، ۸۱ با خطر کمتري در ايجاد سرطان هاي مخاطي مورد توجه قرار گرفته اند.
اگرچهDNA ويروس پاپيلوم انساني بهDNA سلول هاي غيرسرطاني يا ضايعات قبل از بدخيم شدن الحاق نمي يابد ، اما هم کپي هايDNA الحاق يافته و هم الحاق نيافته ممکن است در سلول سرطاني وجود داشته باشند.
پروتئين هاي اوليه ويروس در بافت هاي سرطانيHPV سنتز مي شوند . اين پروتئين ها، ترانسفورم کننده هستند و به نظر مي رسد که قادرند با پروتئين هاي شلوليRbوP53 تشکيل کمپلکس دهند.
ميزان موجودDNA ويروس در بالغين سالم که پوست سالم دارند، بالاست . به نظر مي رسد که اين عفونت هاي بدون نشانه در اوايل دوران کودکي به دست مي آيند . تيپ هاي متفاوتي ازHPV در پوست نرمال مشاهده شده است.
عوامل ايمونولوژيکي در بهبودي ضايعاتHPV مؤثر هستند . در اين موارد، احتمالا ايمني سلولي اهميت زيادي دارد. زگيل ها اغلب خود به خود پس از مدتي ناپديد مي شوند و در مدت ۲ تا ۳ سال غير قابل مشاهده مي شوند . سرطان گردن رحم به کندي ايجاد مي شود و برخي اوقات نيازمند سال ها وقت است . به نظر مي رسد که چندين عامل در پيشرفت بيماري به سوي بدخيمي دخالت دارند؛ با اين حال عفونت پايدار با يکHPV ي پر خطر ، جزء لازم اين روند است.
يافته هاي باليني و اپيدميولوژي
تخمين زده مي شود که ۶۶۰ ميليون نفر در جهان مبتلا به شايع ترين عفونت ويروسي مجاري تناسلي يعني عفونت هايHPV تناسلي هستند. حدود ۶٫۲ ميليون عفونت جديد ساليانه در ايالات متحده رخ مي دهد. حداکثر شيوع عفونتHPV در جوانان و بالغان جوان زير ۲۵ سال است.
HPV ها به عنوان علت سرطان هاي مقعدي تناسلي پذيرفته شده اند . حدود ۹۹ درصد از موارد سرطان هاي سرويکال به عفونت هاي ژنيتال باHPVمرتبط است .پاپيلوماويروس ها بيانگر اين مفهوم هستند که سويه هاي طبيعي ويروس ممکن است در توانايي انکولوژي تفاوت داشته باشند . اگرچه بسياري از انواع مختلفHPVعامل عفونت هاي ژنيتال هستند و با وجود اينکه در برخي سرطان هاDNAهاي انواعHPV (مثل تيپ ۳۱) يافت نشده، وليHPV-16 ياHPV-18عامل عمده سرطان گردن رحم شناخته شده است (بيش از ۷۰ درصد ). سلول هاي هلا که نوعي رده سلولي کشت بافتي است و سال ها پيش از سرطان گردن رحم جدا شد، دارايDNAي
HPV-18 است.
سرطان مقعد با عفونتHPV مرتبط است، به خصوص بيماراني که اختلال سيستم ايمني دارند، از جمله مردان هم جنس باز در خطر هستند. سرطان هاي حلق و دهان ، کارسينوماهاي سلول هاي فلسي سر و گردن نيز به عفونت هايHPV مخصوصا تيپ ۱۶ مرتبط است.
نقش مردان به عنوان ناقلينHPV به خوبي اثبات شده است. با اين حال بيشتر عفونت هاي آلتي در مردان تحت باليني بوده و منجر به بيماري حاصل ازHPV نمي شود.
پاپيلوماي حنجره اي در کودکان که پاپيلوماتوز تنفسي راجعه نيز ناميده مي شود، توسطHPV-6وHPV-11( ويروس هاي مشابهي که باعث ايجاد کونديلوماهاي ژنيتال خوش خيم مي شوند)، ايجاد مي شود. اين عفونت طي عبور از کانال زايمان از مادري که مبتلا به زگيل تناسلي بوده ، به دست مي آيد. با اينکه پاپيلوماي حنجره اي نادر است، ولي رشد آن ممکن است حنجره را مسدود کند، بنابراين بايد مکررا توسط جراحي خارج گردد. حدود سه هزار مورد اين بيماري ساليانه تشخيص داده مي شود؛ بيش از ۳ درصد کودکان خواهند مرد.
ميزان موجودDNAي ويروس پاپيلوم در پوست طبيعي افراد سالم بسيار بالاست. به نظر مي رسد اين عفونت هايHPVي بدون نشانه در اوايل دوران نوزادي به دست آمده اند. گوناگوني زياد انواعHPV در پوست طبيعي ديده مي شود. به نظر مي رسد انتقال از طريق کساني که در تماس نزديک با کودکان هستند صورت مي گيرد ( بين تيپ هاي مشاهده شده در نوزادان و مادرانشان تطابق بالايي وجود دارد]حدود ۶۰ درصد[). در افرادي که ايمني آنها به گونه اي مهار شده ، ميزان بروز زگيل ها و سرطان گردن رحم بالاست. تمام سرطان هاي مرتبط باHPV ها اغلب در افراد مبتلا بهHIV/AIDS رخ مي دهند

ویروس HPV و سرطان دهانه رحم

بسیار اهمیت دارد که به خاطر داشته باشیم دریافت واکسن HPV می تواند شما را از ابتلا به سرطان دهانه رحم محافظت کند. اغلب موارد سرطان دهانه رحم ناشی از سویه های ویروس HPV می باشد که معمولا منجر به ایجاد زگیل نمی شود. بنابراین خانم ها ممکن است متوجه نباشند که به این عفونت دچار شده اند. مراحل اولیه سرطان دهانه رحم معمولا علائم و نشانه هایی را در پی ندارد.

در طول زمان، عفونت های مکرر ناشی از برخی سویه های ویروس HPV می تواند به ایجاد ضایعات پیش سرطانی بیانجامد. در صورت عدم درمان، این ضایعات می توانند سرطانی شوند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که خانم ها به طور منظم تست پاپ اسمیر را انجام دهند. در جواب آزمایش پاپ اسمیر تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم مشخص می شود. این تغییرات می تواند در آینده سرطان دهانه رحم را به دنبال داشته باشد.

و اما زمان انجام تست پاپ اسمیر مسئله مهمی است که باید بدان توجه داشت. دستورالعمل های فعلی توصیه می کند خانم های ۲۱ تا ۲۹ سال هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند. به خانم های ۳۰ تا ۶۵ ساله نیز توصیه می شود که این تست را هر سه سال یک بار انجام دهند. در صورتی که تست پاپ اسمیر همراه با تست مخصوص اچ پی وی انجام شود می توان بازه های بین انجام تست را به پنج سال افزایش داد.

خانم های بالای ۶۵ سال نیز در صورت نرمال بودن نتایج سه تست پاپ اسمیری که به طور متوالی انجام شده است می توانند انجام غربالگری ها را متوقف کنند.

علت ایجاد عفونت HPV یا ويروس پاپيلوم انساني

عفونت اچ پی وی زمانی اتفاق می افتد که ویروس hpv وارد بدن شود. این ویروس عمدتا از طریق بریدگی کوچک در پوست منتقل می شود. ویروس پاپیلومای انسانی هم چنین می تواند از طریق تماس پوستی نیز منتقل شود.

راه های انتقال ویروس hpv می تواند از طریق نزدیکی جنسی، ارتباط جنسی مقعدی و سایر تماس های پوستی با ناحیه ژنیتال منتقل شود. برخی انواع ویروس اچ پی وی که می تواند ضایعات تنفسی یا دهانی را به همراه داشته باشد در نتیجه تماس جنسی دهانی ایجاد می شود که باعث انتقال ویروس hpv در دهان می شود (پاپیلوما دهانی).

اگر شما باردار بوده و به عفونت اچ پی وی همراه با زگیل های ژنیتال دچار باشید این زگیل ها ممکن است بزرگ شده و در طول دوران بارداری تکثیر شوند. دکتر ماندانا منظوری لشگری متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان نمودند که درمان زگیل تناسلی در بارداری می تواند از طریق اسید، کرایو و کوتر انجام شود و با این روش های درمانی در دوران بارداری نیز می توان تحت درمان زگیل تناسلی قرار گرفت.

زگیل های تناسلی بزرگ می تواند کانال زایمان را مسدود کند و زایمان طبیعی را با مشکلاتی توام سازد. این عفونت ممکن است به ندرت توده های غیر سرطانی را در لارینکس (حنجره) کودک ایجاد کند.

زگیل های تناسلی مسری هستند. طریق تماس با زگیل یا یا تماس با شیئی که زگیل ها با آن در تماس بوده است از راههای انتقال زگیل تناسلی محسوب می شود.

فاکتورهای خطر ابتلا به زگیل تناسلی

فاکتورهای خطر شایع عفونت اچ پی وی عبارت است از:

  • تعداد شرکای جنسی: تعداد بیشتر شرکای جنسی سبب می شود شما بیشتر در خطر ابتلا به ویروس hpv ژنیتال قرار بگیرید. داشتن نزدیکی با کسانی که شرکای جنسی متعددی دارند شما را در خطر ابتلا به عفونت قرار می دهد.
  • سن: زگیل های معمولی عمدتا در اطفال ایجاد می شود. زگیل های تناسلی اغلب در نوجوانان و افراد بالغ ایجاد می گردد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در خطر ابتلا به عفونت اچ پی وی قرار دارند. سیستم ایمنی می تواند از طریق ویروس hpv تضعیف شود. هم چنین مصرف برخی داروها برای مثال داروهایی که بعد از دریافت پیوند تجویز می شوند سیستم ایمنی را تضعیف می سازد. نواحی پوستی که باز بوده و یا دچار زخم می باشد بیشتر مستعد ابتلا به زگیل های معمولی خواهد بود.
  • تماس شخصی: تماس با زگیل یا سطوحی که زگیل با آن در ارتباط بوده است می تواند شما را در معرض عفونت اچ پی وی قراردهد. اماکنی مانند دوش ها یا استخرهای عمومی ریسک ابتلا به عفونت اچ پی وی را افزایش می دهد.

عوارض ناشی از عفونت اچ پی وی، HPV

  • ضایعات دهانی یا ضایعاتی در مسیر تنفسی: برخی افراد مبتلا به عفونت اچ پی وی دچار ضایعاتی در زبان، لوزه ها، داخل حنجره یا بینی می شوند.
  • سرطان: برخی سویه های ویروس hpv می تواند سبب بروز سرطان دهانه رحم شود. این سویه ها می تواند سرطان هایی را در ناحیه ژنیتال، مقعد، دهان و مسیر فوقانی سیستم تنفسی به دنبال داشته باشد.

پیشگیری از عفونت اچ پی وی، HPV

زگیل های معمولی:

به دشواری می توان مانع از عفونت هایی گردید که سبب بروز زگیل های معمولی می شوند. اگر شما به این گونه از زگیل ها دچار شدید اصلا زگیل را دستکاری نکنید تا مانع از انتشار یا تشکیل زگیل جدید شوید.

زگیل های کف پا:

برای کاهش ریسک آلودگی به عفونت اچ پی وی که سبب بروز زگیل هایی در کف پا می شود باید در اماکن عمومی و رختکن ها از کفش های مناسب استفاده کنید.

زگیل های تناسلی یا ژنیتال:

برای کاهش ریسک ابتلا به زگیل های تناسلی و سایر ضایعات ژنیتال ناشی از اچ پی وی می توان به نکات زیر توجه داشت:

  • شرکای جنسی خود را محدود کنید و از رفتارهای پر خطر اجتناب کنید.
  • از کاندوم های لاتکس استفاده کنید. این کاندوم ها ریسک انتقال عفونت HPV را کاهش می دهند.

واکسن HPV

سه واکسن ایجاد شده است که ایمنی علیه سه نوع عفونت HPV را به همراه دارد. گارداسیل، گارداسیل ۹ و سرواریکس که علیه عفونت دهانه رحم موثر می باشند. گارداسیل و گارداسیل ۹ علیه بروز زگیل های تناسلی نیز اثربخشی دارند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بارداری واکسیناسیون روتین برای دختران ۱۱ یا ۱۲ ساله را توصیه می کند اگر چه برخی سازمان ها واکسیناسیون را از سن ۹ یا ۱۰ سالگی آغاز می کنند. به هر حال ایده آل است واکسیناسیون تا قبل از آغاز فعالیت جنسی هم در دختران و هم در پسران انجام شود زیرا در صورتی که فرد به ویروس آلوده شود در آن صورت ممکن است واکسن HPV اثربخشی مناسب را نداشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن HPV در سنین جوانی به شروع زودرس فعالیت جنسی ارتباطی ندارد. هم چنین پاسخ به واکسن HPV در سنین پایین بهتر از دوران میانسالی می باشد.

محققین به دنبال یافتن واکسن های HPV جدید تری می باشند، برخی از این واکسن ها به گونه ای طراحی شده است که برای درمان ضایعات اچ پی وی موثر است اما این واکسن ها هنوز به بازار عرضه نشده است.

تشخیص عفونت اچ پی وی، HPV

پزشک می تواند عفونت اچ پی وی را با بررسی ظاهر زگیل ها تشخیص دهد. اگر زگیل های تناسلی قابل رویت نباشد شما باید تست های بیشتری انجام دهید. برخی از این آزمایشات عبارت است از:

  • تست محلول اسیتیک اسید یا سرکه: محلول سرکه روی نواحی ژنیتال آلوده به اچ پی وی مالیده می شود. به این ترتیب ضایعاتی که به سختی قابل رویت هستند تشخیص داده می شوند.
  • تست پاپ اسمیر: پزشکان نمونه ای از سلول دهانه رحم یا واژن را برداشته و در آزمایشگاه مورد آنالیز بیشتر قرار می دهند. تست پاپ اسمیر وجود ناهنجاری هایی که می تواند به سرطان منجر شود را نشان می دهد.
  • تست DNA: این تست روی نمونه ای از سلول های دهانه رحم ایجاد می شود و می تواند DNA برخی از انواع ویروس hpv را نشان دهد که ممکن است ریسک ایجاد سرطان های ژنیتال را همراه داشته باشد. انجام این تست علاوه بر پاپ اسمیر به خانم های ۳۰ سال به بالا توصیه می گردد.

درمان ویروس اچ پی وی، HPV

زگیل ها مخصوصا در کودکان اغلب بدون درمان برطرف می شوند. اما درمان ویروس اچ پی وی شناخته شده نیست، بنابراین ضایعات ممکن است در همان محل یا سایر بخش های بدن دوباره ظاهر شود.

داروهای مورد استفاده در عفونت HPV و درمان زگیل تناسلی

از بین بردن زگیل تناسلی مستلزم استفاده از فرآورده های موضعی می باشد. برخی از این فرآورده های موضعی عبارت است از:

  • سالیسیلیک اسید: محلول سالیسیلیک اسید می تواند لایه هایی از زگیل را از بین ببرد. برای زگیل های معمولی سالیسیلیک اسید ممکن است تحریک پوستی را به دنبال داشته باشد. این محلول برای صورت استفاده نمی شود.
  • ایمی کیمود: این فرآورده کرمی می تواند توانایی سیستم ایمنی را در مبارزه با عفونت اچ پی وی افزایش دهد. تاثیرات جانبی شایع ناشی از ایمی کیمود عبارت است از قرمزی و تورم در محل استفاده.
  • پودوفیلوکس: پودوفیلوکس فرآورده موضعی دیگری است که بافت زگیل های تناسلی را از بین می برد. پودوفیلوکس می تواند سبب درد و خارش در محل استعمال شود.
  • تری کلرواستیک اسید: این درمان شیمیایی زگیل های کف پا و بخش های ژنیتال را از بین می برد و ممکن است تحریک موضعی را به دنبال داشته باشد.

جراحی زگیل تناسلی

اگر داروهای موضعی برای از بین بردن زگیل تناسلی اثربخشی مناسبی نشان ندهد پزشک متخصص می تواند با استفاده از روش های زیر اقدام به برداشتن زگیل تناسلی کند:

  • فریز کردن با استفاده از نیتروژن مایع (کرایوتراپی)
  • سوزاندن زگیل با استفاده از جریان الکتریکی (الکتروکوتر)
  • برداشتن زگیل با استفاده از جراحی
  • برداشتن زگیل با استفاده از لیزر

ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی Human papillomavirus یا HPV رایج ترین عفونت منتقله جنسی در انسان است. مردان و زنانی که فعالیت های جنسی بیشتری دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به ویروس hpv هستند.

انواع مختلفی از ویروس hpv وجود دارد. برخی از آنها باعث زگیل های تناسلی می شوند و برخی دیگر منجر به بروز انواع سرطان می شوند. سالانه حدود ۱۹۴۰۰ زن و ۱۲۱۰۰ مرد در امریکا به سرطان هایی مبتلا می شوند که از ویروس hpv نشات می گیرند. واکسن hpv می تواند از شما در مقابل ویروس محافظت کند.

در ادامه به توضیح ویروس hpv، راههای انتقال ویروس hpv در بین مردم و نشانه های آن اشاره می شود.

ویروس hpv چیست؟

 

ویروس hpv از طریق رابطه دهانی، واژینال و رابطه مقعدی منتقل می شود. این ویروس می تواند منجر به بروز زگیل های تناسلی و انواع سرطان شود. گاهی در زمان تولد نوزاد ویروس hpv می تواند به نوزاد منتقل شود و منجر به بروز عفونت های واژینال یا سیستم تنفسی شود.

درمانی برای ویروس hpv وجود ندارد، اما واکسن یک روش موثر برای پیشگیری از آن است که باید در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی تزریق شود.

درمان ویروس hpv

انواع مختلف ویروس hpv دارای علائم متفاوتی هم هستند. همانطور که قبل از این هم بیان شد درمانی برای ویروس hpv وجود ندارد، اما علائم آن قابل بهبود هستند. پیشگیری از آن نیز از طریق واکسن امکان پذیر است.

زگیل تناسلی

زگیل ها که بر اثر ویروس hpv بروز می کنند، معمولا بدون درمان و به خودی خود برطرف می شوند. با این حال داروهایی وجود دارد که بر روی پوست مورد استفاده قرار می گیرند و برای رفع زگیل استفاده می شوند. یکی از این داروهای بدون نسخه اسید سالیسیلیک است.

داروهایی که توسط پزشک تجویز می شوند، عبارتند از:

  • پدفیلین Podophyllin (یک ماده شیمیایی که نزد پزشک استفاده می شود)
  • ایمیکویمود Imiquimod
  • پدوفیلاکس Podofilox
  •  اسید تری کلرواستیک Trichloroacetic acid (یک ماده شیمیایی که نزد پزشک استفاده می شود)

در برخی موارد درمان بیماری با جراحی امکان پذیر خواهد بود. برخی روش های درمان عبارتند از:

–  کرایوتراپی Cryotherapy : در این روش با استفاده از نیتروژن مایع بخش های غیر طبیعی پوست فریز می شوند.

–  الکتروکوتر Electrocautery : از جریان الکتریکی برای سوزاندن قسمت های غیرطبیعی پوست استفاده می شود.

–  لیزر درمانی : با استفاده از پرتو نور بافت های ناخواسته حذف می شوند.

–  تزریق اینترفرون Interferon : این روش به دلیل خطر بالای عوارض جانبی و هزینه آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

–  جراحی

لازم است در مورد بهترین روش رمانی با پزشک مشورت کنید. درمان بسته به نوع و محل زگیل انتخاب می شود.

به یاد داشته باشید که گرچه زگیل و تغییرات سلولی برداشته می شوند، اما ویروس در بدن باقی مانده و به بقیه منتقل می شود. هیچ درمانی برای از بین بردن کامل ویروس در بدن وجود ندارد.

نشانه های ویروس hpv

ویروس hpv به طور ناگهانی نشانه ای از خود ظاهر نمی کند و نشانه های آن معمولا سال ها بعد ظاهر می شوند. برخی از انواع ویروس ها منجر به زگیل تناسلی می شوند، در حالیکه برخی دیگر منجر به بروز سرطان می شوند.

ویروس hpv و زگیل

 

رایج ترین نشانه مربوط به hpv زگیل است، به ویژه زگیل تناسلی. در برخی موارد زگیل تناسلی به شکل یک برآمدگی کوچک یا چند برآمدگی یا برامدگی های ساقه مانند بروز می کند. این زگیل ها معمولا فرج خانم ها یا احتمالا دهانه رحم و آلت تناسلی یا اسکروتوم در مردان را تحت تاثیر قرار می دهند. به علاوه ممکن است در اطراف مقعد یا کشاله ران ظاهر شوند.

این زگیل ها از لحاظ اندازه و شکل ظاهر متفاوت هستند و ممکن است کوچک، بزرگ یا مسطح و به شکل گل کلم باشند یا به شکل و رنگ گوشت باشند.

دیگر زگیل های مربوط به ویروس hpv که در بخش های دیگر بدن ظاهر می شوند عبارتند از:

– زگیل های معمولی : برآمدگی هایی هستند که بیشتر در دست ها و انگشت های دست و آرنج مشاهده می شوند.

– زگیل های سخت یا میخچه : به شکل دانه های سخت هستند و بیشتر در کف و پاشنه پا ظاهر می شوند.

– زگیل های مسطح : عموما بر روی کودکان، نوجوانان و جوانان تاثیر می گذارند و به شکل زائده های صاف و کمی برجسته ظاهر می شوند و کمی از پوست معمولی تیره تر هستند. این نوع زگیل ها بیشتر در صورت، گردن و بخش هایی که دچار خراشیدگی شده اند ظاهر می شوند.

ویروس hpv و سرطان

انواع دیگر ویروس hpv می توانند منجر به بروز سرطان شوند، از جمله سرطان دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی مرد، مقعد، حلق، پایه زبان و لوزه ها. ظاهر شدن سرطان ممکن است سال ها طول بکشد.

علت ویروس hpv

ویروس hpv از طریق تماس پوست با پوست در رابطه جنسی یا حتی تماس پوست آلت های تناسلی بدون هیچ رابطه جنسی بروز می کند.

در اکثر موارد عفونت های ویروس hpv خوش خیم هستند، اما می تواند منجر به بروز زگیل هایی در بخش های مختلف بدن مانند دست ها، پاها و ناحیه تناسلی شود. انواع خاصی از این ویروس وجود دارند که خطر بروز سرطان را در فرد افزایش می دهند.

عوامل تشدید کننده ویروس hpv

برخی عوامل احتمال ابتلا به ویروس hpv را افزایش می دهند، از جمله :

–  برقراری ارتباط با شرکای جنسی متعدد

–  برقراری رابطه جنسی با فردی که شرکای جنسی متعدد داشته

–  بخش هایی در بدن که دچار آسیب های پوستی شده اند

–  برقراری تماس فردی با زگیل ها یا سطوحی که در معرض ویروس hpv قرار گرفته اند.

پیشگیری از ویروس hpv

اقداماتی که خطر بروز ابتلا به ویروس را کاهش می دهند، عبارتند از:

  • واکسن hpv
  • تمرین رابطه جنسی سالم
  • انتخاب یک شریک جنسی
  • اجتناب از رابطه جنسی زمانی که مبتلا به زگیل تناسلی هستید

واکسن hpv

 

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها تزریق واکسن hpv را در سنین ۱۱ تا ۱۲ سال توصیه می کنند تا خطر بروز سرطان دهانه رحم و انواع دیگر کاهش پیدا کند. واکسن طی دو مرحله و با فاصله ۶ تا ۱۲ ماه تزریق شود.

در سنین بالاتر برای افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، تزریق واکسن برای مردها ۲۱ سالگی و برای زن ها ۲۶ سالگی است.

 

زگیل تناسلی یكی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی كشور و جهان محسوب می‌شود كه اگر به‌موقع تشخیص داده نشود، ابتلا به سرطان دهانه رحم را به همراه دارد. این بیماری كه عاملی ویروسی دارد نه‌تنها باعث ایجاد زگیل‌های زشت و دردناك در ناحیه تناسلی می‌شود بلكه بعضی از انواع آن، خطر سرطان دهانه رحم در خانم‌ها و سرطان ناحیه تناسلی و مقعد در آقایان را هم تا حد زیادی بالا می‌برد. خبر خوب اینكه خوشبختانه برای این ویروس واكسنی تولید شده است كه می‌تواند از ابتلا به انواع خطرناك زگیل تناسلی و سرطان پیشگیری كند، اما اینكه واكسن برای چه كسانی تاثیرگذار است و در چه سنی باید تزریق شود، سوالی است كه دكتر مسعود مردانی و دكتر ژانت سروش، متخصصان بیماری‌های عفونی به آن پاسخ می‌دهند.

همه زگیل‌ها سرطان‌زا نیستند

حدود ۱۰۶ نوع سروتیپ ویروس زگیل (HPV) وجود دارد كه هم روی نواحی تناسلی و هم روی نواحی غیرتناسلی می‌توانند ایجاد زگیل كنند. دكتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی معتقد است شایع‌ترین انواع زگیل‌ها در ناحیه‌ای به جز دستگاه تناسلی ایجاد می‌شوند؛ از جمله پوست دست، صورت، پا، مخاط و. . .  .عمده این زگیل‌ها توسط نوعی از ویروس HPV ایجاد می‌شوند كه با سرطان ارتباطی ندارند. خیلی از آنها را اگر دستكاری نكنیم خودبه‌خود از بین می‌روند، اما دستكاری زگیل معمولا باعث انتشار آن می‌شود. پس یكی از مهم‌ترین راه‌های انتقال اكثر انواع زگیل تماس نزدیك فردی است.

كدام زگیل‌ها خطرناكند؟

دكتر مردانی به كسانی كه روی دست و پا و اندام‌‌شان زگیل دارند، توصیه می‌كند از خاراندن آن، به‌خصوص دست زدن به آن جدا خودداری كنند چون می‌توانند آن را به ناحیه تناسلی انتقال دهند. با این حال سروتیپ‌هایی كه روی دست و پا ایجاد می‌شوند بیشتر نوع ۱، ۲، ۳، ۴، ۷ و ۱۰ هستند كه معمولا باعث زگیل ناحیه تناسلی نمی‌شوند. سروتیپ‌هایی كه باعث زگیل تناسلی می‌شوند؛ نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ هستند. دكتر ژانت سروش، متخصص عفونی نیز معتقد است در میان انواع ویروس‌های زگیل تناسلی حدود ۱۵ نوع از آنها جزء تیپ‌های خطرزا برای سرطان گردن رحم هستند كه از این میان، سروتیپ‌های ۱۶ و ۱۸ حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از موارد سرطان را منجر می‌شوند. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از موارد سرطان نیز براثر سروتیپ‌های دیگر مثل ۳۱، ۳۳ و. . . ایجاد می‌شوند.

ایمنی تا ۸۰ درصد با تزریق واكسن

اگر سرطان دهانه رحم در مراحل نهایی تشخیص داده شود با مرگ و میر بسیار زیادی همراه است. به همین دلیل از حدود یك دهه قبل در كشورهای پیشرفته دنیا واكسنی برای آن ساخته شده كه توصیه می‌شود دخترها در ۹ تا ۱۱ سالگی آن را تزریق كنند. به گفته دكتر مردانی واكسن «گارداسیل» به صورت سه دوز در طول مدت ۶ ماه در عضله بازو تزریق می‌شود؛ ابتدا دوز اول، سپس دوز دوم ۲ ماه پس از اولین دوز و دوز سوم ۶ ماه پس از اولین دوز.

دكتر سروش نیز در این مورد توضیح می‌دهد كه درحال حاضر واكسن برای سروتیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ ساخته شده است ولی متخصصان هنوز موفق نشده‌اند برای همه ۱۵ سروتیپ خطرزا یك واكسن تهیه كنند. بعد از تزریق واكسن، پیشگیری‌های بعدی نیز توصیه می‌شود زیرا با این واكسن فقط دربرابر چهار نوع از ۱۵ سروتیپ خطرناك ایمن می‌شویم، بنابراین احتمال ابتلا به انواع دیگر ویروس هنوز وجود دارد اما با تزریق واكسن حداقل خیال‌مان ۸۰- ۷۰ درصد راحت می‌شود زیرا در برابر سروتیپ‌های ۱۶ و ۱۸ كه شایع‌ترین و مهم‌ترین هستند، ایمن می‌شویم.

در آقایان هم سرطان ایجاد می‌كند؟

دكتر مردانی توضیح می‌دهد كه این ویروس در آقایان نیز باعث سرطان پنیس و ناحیه انتهایی دستگاه گوارش و مقعد می‌شود. لازم به ذكر است زگیل‌هایی كه در ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد می‌شوند خیلی راحت انتشار و تعدد پیدا می‌كنند زیرا عرق كردن و فرسایش در این ناحیه زیاد است بنابراین به افراد مبتلا توصیه می‌شود با مراجعه به پزشك پوست یا عفونی یا متخصص زنان نسبت به درمان زگیل‌ها اقدام كنند.

هر سال پاپ اسمیر بدهید اگر. . .

در بسیاری از موارد پزشك می‌تواند این زگیل‌ها را فقط با نگاه كردن تشخیص دهد. البته تشخیص آنها در ناحیه تناسلی كمی دشوارتر است. دكتر مردانی در ادامه توضیح می‌دهد كه اگر زگیل را با جراحی‌ برداریم، می‌توانیم با بررسی‌های مولكولی ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت ویروس را تشخیص دهیم و حتی تعیین كنیم آیا این HPV مولد سرطان خواهد بود یا خیر.

برای خانم‌هایی كه كوچك‌ترین نشانه‌ای از HPV در دستگاه تناسلی‌شان دارند، توصیه می‌شود حتما به صورت سالانه تست پاپ اسمیر به روش Liquid Based Method انجام دهند كه تا حدودی با پاپ اسمیر معمولی تفاوت دارد. خوشبختانه این روش الان در اكثر شهرهای بزرگ ایران در دسترس است و پاتولوژیست خیلی راحت می‌تواند بگوید كه آیا كوچك‌ترین نشانه‌ای از سرطان وجود دارد یا خیر. اگر سرطان در مراحل اولیه باشد متخصص زنان می‌تواند با كولپوسكوپی یا عمل جراحی

چرا آمار زگیل در ایران زیاد شده؟

از نظر دكتر مردانی، در رابطه با بهداشت عمومی آنچه اهمیت بیشتری دارد، بروز زگیل در ناحیه تناسلی و مقعد است كه در آقایان ممكن است در ناحیه پنیس و در خانم‌ها در ناحیه واژن و دیگر نقاط دستگاه تناسلی ایجاد شود. طبق مشاهدات، وقتی یكی از شریك‌های جنسی به این بیماری مبتلا می‌شود و از وسایل جلوگیری استفاده نمی‌كند به احتمال دوسوم طرف مقابلش را هم مبتلا خواهد كرد. از آنجایی كه جوانان ما به اندازه كافی درمورد استفاده از وسایل حفاظتی اطلاعات ندارند متاسفانه خیلی راحت به این بیماری مبتلا می‌شوند.

شاید فقط HPV نداشته باشید!

یك نكته مهم، همزمانی عفونت HPV با بقیه عفونت‌های مقاربتی است، بنابراین دكتر مردانی توصیه می‌كند كه اگر فردی در ناحیه تناسلی دچار HPV شده است حتما از لحاظ سایر بیماری‌های مقاربتی مثل سیفلیس، هرپس، ایدز، هپاتیت B و C، سوزاك، كلامیدیا و. . . نیز بررسی شود زیرا فردی كه نسبت به مقاربت بدون وسایل جلوگیری اقدام می‌كند ممكن است همزمان با HPV عفونت‌های دیگر را هم بگیرد. كشف سریع‌تر این عفونت‌ها می‌تواند حیاتی باشد.

 

بعضی‌ها هیچ علامتی ندارند!

این ویروس وقتی وارد بدن می‌شود ممكن است سال‌ها بی علامت و غیر فعال باقی بماند اما وقتی سیستم دفاعی بدن پایین می‌آید خودش را نشان می‌دهد و زگیل ایجاد می‌كند. به گفته دكتر مردانی اغلب زوج‌هایی كه بدون محافظت، مقاربت انجام می‌دهند متوجه ابتلای همسرشان به این زگیل نمی‌شوند و بعد از مدتی می‌بینند كه دچار زگیل ناحیه تناسلی شده‌اند و وقتی سراغ همسرشان می‌روند متوجه می‌شوند او نیز این ضایعات را دارد. دكتر سروش نیز در این مورد نظر مشابهی دارد.

به‌گفته او یكی از مواردی كه در پیشگیری مشكل ایجاد می‌كند این است كه خیلی از افراد مبتلا به‌خصوص آقایان، علائم و مشخصه‌های ظاهری زگیل تناسلی را ندارند و فقط پخش‌كننده ویروس هستند. در مطالعاتی كه روی سرم آقایان انجام شده است مشخص شده حتی تا ۵۰ درصد از آقایان این ویروس را در بدن‌شان دارند و احتمالا در ترشحات‌شان هم دفع می‌كنند، بدون اینكه ضایعه تناسلی مشخصی داشته باشند. البته میزان این احتمال در كشورهای مختلف متفاوت است. پس نداشتن ضایعه تناسلی همیشه دلیل بر سالم بودن فرد نمی‌شود. حتی ضایعات ممكن است نامشخص، ریز و رنگ پوست بدن بوده و درد نداشته باشند.

 وسایل حفاظتی برای پیشگیری كافی نیست

دكتر سروش معتقد است  وسایل حفاظتی از انتقال‌های مخاطی و تماس‌های عمیق جلوگیری می‌كند، بنابراین درصورتی كه خانم‌ها در نواحی واژینال یا مخاط و آقایان روی آلت تناسلی‌شان مبتلا به زگیل باشند تا حد زیادی از انتقال آن جلوگیری می‌شود، اما وسایل حفاظتی از تماس پوست با پوست نواحی خارجی تناسلی جلوگیری نمی‌كند؛ بنابراین اگر فرد در این نواحی زگیل داشته باشد خیلی راحت با تماس پوستی، آن را منتقل می‌كند.

حتی در افرادی كه رابطه‌زناشویی جدی نداشته‌اند، دیده شده كه به علت تماس پوستی ناحیه تناسلی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اند. وسایل جلوگیری احتمال ابتلا به موارد خطرناك داخل واژینال و گردن رحم را كمتر می‌كند و دركل گفته می‌شود حدود ۵۰درصد احتمال ابتلا را كاهش می‌دهد.

تا دیر نشده واكسن بزنید!

دكتر مردانی معتقد است برای پیشگیری از این بیماری باید سن ازدواج را پایین بیاوریم. پدر و مادرها نیز باید دختربچه‌های‌شان را با بردن نزد متخصصان عفونی و درخواست واكسن «گارداسیل» در برابر این بیماری واكسینه كنند. متاسفانه هزینه این واكسن در ایران چون با دلار تعیین می‌شود بالاست و باید كاری کرد که در دسترس همه قرار گیرد.

خیلی از كشورها مثل انگلیس، ایالات‌متحده، كانادا و استرالیا تمام دخترهای مدرسه‌ای را در بدو ورود به راهنمایی و انتهای دبستان در برابر این بیماری به صورت رایگان واكسینه می‌كنند زیرا می‌خواهند در چند سال آینده نسلی عاری از سرطان دهانه رحم داشته باشند. اخیرا سازمان جهانی بهداشت تزریق را برای آقایان نیز توصیه كرده است. دكتر سروش نیز توضیح می‌دهد كه این واکسن در ایران همیشه در دسترس نیست اما اگر بیمار تمایل داشته باشد تزریق كند، می‌تواند با دكتر متخصص خود در تماس باشد تا هر موقع واكسن در دسترس قرار گرفت، او را خبر كند.

 

 

ویروس زگیل همیشه در بدن می‌ماند؟

وقتی از دكتر سروش سؤال می‌كنیم كه آیا این ویروس پس از ورود به بدن تا آخر عمر در بدن باقی می‌ماند یا خیر پاسخ می‌دهند كه امكان از بین رفتن ویروس وجود دارد. خوشبختانه تعداد زیادی از این ویروس‌ها بعد از حدود ۶ ماه و گاهی ۲۴ ماه از بدن خودبه‌خود پاك می‌شوند. درست مثل زگیلی كه ممكن است روی دست یا پای بچه‌ها ایجاد شود، سیستم ایمنی بدن می‌تواند بر آن غلبه كرده و كلا ویروس را حذف كند. حتی ممكن است به‌طور موقت تغییراتی روی گردن رحم و مخاط واژن ایجاد شود اما آنها نیز امكان دارد بدون درمان خودبه‌خود با سیستم ایمنی بدن رفع شوند.

پس اینطور نیست كه اگر فردی مبتلا به ویروس زگیل تناسلی شود تا آخر عمر درگیر باشد و فقط هم به همان نوع مبتلا باشد، بلكه ممكن است یك نوعی را بگیرد، خوب شود و بعد از مدتی دوباره با تماس با یك فرد مبتلا، نوع دیگری از HPV را بگیرد. درنتیجه یك فرد در طول زندگی‌اش، ممكن است مبتلا به چند نوع ویروس HPV در دروه‌های مختلف یا همزمان شود.

بهترین روش‌ها برای درمان زگیل

زگیل‌های غیرتناسلی معمولا خودبه‌خود بهبود پیدا می‌كنند. با این حال دكتر مردانی، استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این مورد اضافه می‌كند كه اگر فرد از وجود زگیل ناراحت است، می‌تواند با مراجعه به پزشك آن را برطرف کند. یك راه استفاده از محلول موضعی «پودوفیلین» است. این محلول باید به تناوب و یك روز در میان استفاده شود نه هر روز.

خیلی باید دقت شود محلول با پوست سالم تماس پیدا نكند زیرا عارضه ایجاد می‌كند بنابراین باید ابتدا پوست سالم اطراف زگیل را با لاك ناخن یا پماد اكسید دوزنگ پوشاند و بعد از محلول استفاده كرد. به غیر از داروهای موضعی مثل «پودوفیلین» و «پودوفیلوكس» برای از بین بردن زگیل می‌توان از كرم «ایمیكویمود» (Imiquimod) نیز استفاده كرد. این كرم در ناحیه تناسلی بسیار موثر است اما قیمت بالایی دارد و چند عدد از پمادهای كوچكش بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

علاوه براینها می‌توان از داروی «تری كلراستیك اسید» استفاده كرد. یكی دیگر از روش‌های شایعی كه توسط متخصصان پوست انجام می‌شود «كرایوتراپی» است. در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد كردن ضایعات زگیل استفاده می‌شود. متخصصان زنان نیز معمولا با روش‌های جراحی زگیل‌ها را برمی‌دارند. اخیرا استفاده از لیزر نیز باب شده است. در بسیاری از موارد از داروهای ضد ویروس مثل «اینترفرون» نیز استفاده شده است اما هیچ كدام از اینها درمان صددرصد استاندارد گزارش نمی‌شوند. به همین دلیل پزشك باید مجموعه‌ای از راه‌ها را در نظر داشته باشد و باتوجه به شرایط بیمار یكی از روش‌های درمانی را انتخاب كند.

۱ + ۵ نكته مهم درمورد واكسن!

اگر قصد تزریق واكسن گارداسیل را دارید به این شش نكته توجه كنید:

  1. در تولید این واكسن تكنولوژی جدیدی به‌كار رفته است، به این صورت كه فقط جدار ویروس را وارد بدن می‌كند و بدن فكر می‌كند خود ویروس وارد آن شده، بنابراین نسبت به آن آنتی‌بادی می‌سازد. پس از ویروس ضعیف شده در آن استفاده نشده است و خود واكسن به هیچ عنوان باعث بیماری نمی‌شود.
  2. واكـسـن HPV بی‌خطر است اما تزریق آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
  3. گرچه تزریق این واكسن قبل از ازدواج توصیه می‌شود اما در صورت امكان بهتر است پس از ازدواج نیز خانم‌های جوان این واكسن را تزریق كنند.
  4. خانم‌هایی كه‌واكسینه می‌شوند بهتر است همچنان تست پاپ اسمیر را به صورت منظم ادامه دهند.
  5. این واكسن زگیل‌های موجود را درمان نمی‌كند، اما برای افرادی هم كه دچار زگیل شده‌اند توصیه می‌شود زیرا از انواع دیگر ویروس زگیل كه فرد دچار آن نشده است جلوگیری می‌كند.
  6. هزینه هر دوز از این واكسن در حال حاضر حدود ۲۹۰ هزار تومان است. این واكسن را می‌توانید از داروخانه‌هایی مثل «۱۳ آبان» یا «۲۹ فروردین» تهیه كنید.

 

علت زگیل تناسلی در دختر باکره چیست؟

این بیماری یکی از بیماریهای شایع قابل انتقال از طریق رابطه جنسی است. عموما این ضایعات شبیه خال گوشتی در ناحیه تناسلی، کشاله ران و یا در اطراف مقعد به وجود می آیند.

بهتر است بخوانید   زگیل مقعدی و خطرات آن چیست

این زائده های پوستی که شبیه گوشت اضافه در ناحیه تناسلی هستند می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. برخی از آنها شبیه به لکه های صاففف سفید رنگ هستند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند. در برخی موارد خال گوشتی روی آلت اصلا با چشم دیده نمی شود.
اکثر افراد آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. اما اگر علائمی نیز داشته باشند، ممکن است بسیار خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه وجود این ویروس و علائم آن نشود.

بهتر است بخوانید   زگیل تناسلی و خال گوشتی در ناحیه تناسلی – افزایش خطر سونامی سرطان

 

زگیل تناسلی در دختر باکره

زگیل تناسلی معمولا علامت بالینی‌ به صورت درد، سوزش و ترشح ندارد و معمولا وارد خون نمی‌شود و به صورت موضعی رشد می‌کند. این زگیل می‌تواندد روی هر بافت مخاطی و پوستی که خراشیده شده باشد، بنشیند و وارد سلول و هسته آن شده و تکثیر شود

بسیاری از مبتلایان از ظهور ضایعاتی شبیه خال روی آلت (خال گوشتی در ناحیه تناسلی) که ناگهانی ایجاد شده و روز به روز نیز بر تعداد و اندازه آنها افزوده می شود شکایت دارند

همانگونه که اشاره شد این بیماری در دختران معمولاً بدون علامت است و بیماری خود به خود و بدون اینکه مشکل جدی ازنظر سلامتی ایجاد کند، خوب میشودد بهه همین دلیل امکان دارد فرد آلوده به این ویروس شده باشد ولی خود به خود بهبود یابد. یا بدون اینکه از وجود آن خبر داشته باشد باعث آلوده شدن شریک جنسی یا نامزد خود شود. البته به وجود آمدن گوشت اضافه در ناحیه تناسلی یا اطراف مقعد میتواند از علائم اولیه ابتلا به زگیل تناسلی در دختر باکره باشد.

آیا ممکن است زگیل تناسلی در دختر باکره در نواحی دیگری نیز مشاهده شود؟

بله. این امکان وجود دارد که زگیل تناسلی باعث آلوده کردن سایر نواحی نظیر دهان و زیر زبان نیز بگردد و ضایعاتی شبیه زیگیل در دهان ایجاد کند. معمولاا اینگونه موارد نیازمند بررسی بیشتر می باشد. این افراد معمولا در معرض خطرات بدخیمی های دهان، حلق و حنجره می باشند

 

زگیل تناسلی در دختر باکره

زگیل تناسلی در دختر باکره

عموما زگیل تناسلی در دختر باکره در کشاله ران، آلت تناسلی خارجی و یا در اطراف مقعد به وجود می آیند. این زائده های پوستی می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. برخی از آنها شبیه به لکه های صاف سفید رنگ هستند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند.

توجه: در برخی موارد زگیل تناسلی اصلا با چشم دیده نمی شود.

زگیل تناسلی در دختر باکره می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند.

اهیمت توجه به زگیل تناسلی در دختر باکره در چیست؟

اهمیت زگیل تناسلی در دختر باکره ( خال گوشتی روی آلت تناسلی ) به دو مسئله بستگی دارد.

اول اینکه ابتلا به ویروسی مثل تیپ ۶ و ١١ می‌تواند زگیل تناسلیی ایجاد کند.

افزایش شانس بدخیمی: زگیل تناسلی از نظر ظاهری مشکلاتی را برای مریض ایجاد می‌کند، ولی از همه بدتر، انواع پرخطر آن؛ یعنی ویروس ١٨، ١۶، ۵۴۴ ، ٣٣، ۵٨ و… است که می‌توانند باعثث ابتلا به بروز سرطان دهانه رحم مقعد شوند البته شانس سرطان دهانه رحم در صورت فقدان روابط جنسی کامل، زیاد نخواهد بود

زگیل تناسلی در دختر باکره

بهتر است بخوانید   زگیل تناسلی و خال گوشتی در ناحیه تناسلی – افزایش خطر سونامی سرطان

با توجه به تغییر به تغییرات الگوی زندگی و تغییرات الگوهای روابط جنسی به خصوص در نوجوانان و جوانان ایرانی و فقدان آگاهی و آموزش مناسب در این گروه و همچنیننن فقدان برنامه ملی واکسیانسیون برای پیشگیری از زگیل تناسلی به نظر می رسد به خصوص طی یک دهه گذشته روند شیوع بیماری زگیل تناسلی در دختر باکره به صورت بسیار نگران کننده ای در حال افزایش باشد برخی از برآورد ها نشان داده است شیوع زگیل تناسلی نسبت به قبل ۴ برابر افزایش داشته است که آمار بسیار تکان دهنده ای است.

عواقب زگیل تناسلی در دختر باکره چیست؟

در نوع پرخطر این بیماری، احتمال تبدیل شدن آن به سرطان گردن رحم یا سرطانهای دیگر آلت تناسلی وجود دارد. البته این احتمال در صورتی که رابطه جنسی کامل وجود نداشته باشد بسیار ضعیف خواهد بود ولی در صورت بروز ضایعات مقعدی احتمال بروز عواقب جدی تر زیاد خواهد بود

چنانچه زگیل تناسلی در دختر باکره به شکل خال گوشتی روی آلت باشد معمولا زندگی را به مخاطره نمی اندازد و در صورتی که سیستم ایمنی فردد عملکرد مناسبیی داشته باشد حتی بدون درمان نیز در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ممکن است خود به خود از بین برود.

در بسیاری از موارد زگیل تناسلی در دختر باکره ممکن است آنقدر کوچک باشد که اصلا فرد متوجه آن نشود اما اگر ضایعه باقی بماند یا از نظر تعداد و سایز رشدکند وو زیاد شود باید حتما نمونه برداری و بررسی شود و فقط در موارد کمی ممکن است به سمت تغییرات بدخیمی پیشرفت کند. بنابراین بهتر است بررسی های دقیقتر برای ارزیابی ضایعات مشکوک به عمل آید.

آیا ابتلا به زگیل تناسلی در دختر باکره مساوی با داشتن سرطان است؟

خیر، بسیاری از انواع این بیماریها موجب سرطان نمی شود. در صورت نیاز پزشک برای اطمینان بیشتر می تواند آزمایشات تکمیلی نظیر HPV PCR و نمونه برداری نیز به عمل آورد تا در صورت لزوم اقدامات مناسب درمانی نیز به عمل آید.

 

زگیل تناسلی در دختر باکره - ضایعات دهانی با ویروس کم خطر

زگیل تناسلی در دختر باکره – ضایعات دهانی با ویروس کم خطر

عامل بیماری زگیل تناسلی در دختر باکره چیست؟

عامل بیماری زگیل تناسلی در دختر باکره یک ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. این ویروس می تواند از طریق تماس پوستی منتقل شود و گسترشش پیدا کند. پاپیلومای انسانی انواع مختلفی دارد.

برخی از انواع این ویروس منجر به ایجاد زگیل تناسلی شده که به آنها کم خطر و برخی دیگر از آنها منجر به سرطان دهانه رحم می شوند که به آنها پر خطر گویند.

بهتر است بخوانید   اچ پی وی (ویروس زگیل تناسلی) – ویروس سرطان زا

بیشتر از ۱۰۰ نوع ویروس انسانی پاپیلوما شناسایی شده است .۴۰ نوع از آنها پتانسیل ایجاد عفونت به صورت زگیل تناسلی را دارا هستند . حدود ۹۰% از زگیلهایی تناسلی بوسیله دو نوع مشخص از ویروس HPV 6 و HPV 11 ایجاد می شوند که این دو نوع معمولا خطر کمتری نسبت به سایر انواع دارند .
سایر انواع ویروس پاپیلوما بعنوان علت تغییرات بدخیمی اولیه و سرطان دهانه رحم در زنان در نظر گرفته می شوند. انواع ۱۶،۱۸،۳۱،۴۵ ویروس پاپیلوما بعنوان عاملل پرخطرر شناخته شده اند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم ، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان را افزایش می دهد

زگیل تناسلی در دختر باکره - ضایعات مقعدی با ویروس های کم خطر و پر خطر

زگیل تناسلی در دختر باکره – ضایعات مقعدی با ویروس های کم خطر و پر خطر

انتقال بیماری زگیل تناسلی در دختر باکره

زگیل تناسلی قابل رویت  در دورانی بروز می کند که عفونت در حالت فعال قرار دارد اما انتقال ویروس ارتباطی با فعال و یا غیر فعال بودن عفونت ندارد و حتی در زمانی که عفونت غیر فعال است نیز می تواند از فرد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی به فرد سالم منتقل شود.

انتقال ویروس از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی صورت می گیرد که حاوی ویروس است که عموما  از طریق ارتباط جنسی می باشد. همچنین تماس با ترشحات تناسلی و لباس آلوده و همچنین از طریق مادر به نوزاد در هنگام تولد منتقل شود.

روش های انتقال بیماری زگیل تناسلی چیست؟

تا قبل از این تنها روش شناخته‌شده انتقال این ویروس، روش تماس جنسی بود، اما مطالعات جدید نشان داده است که تماس پوست با پوست نیزز می‌تواند زگیللل تناسلی در دختر باکره را منتقل کند. کارهایی مانند اپیلاسیون، رفتن به اماکن عمومی مثل استخر، توالت فرنگی مشترک، سونا و جکوزی و استفاده از تیغ مشترک که در آن دستگاه تناسلی ممکن است ارتباط مستقیم با ویروس پیدا کند، می‌تواند باعث ابتلا به زگیل تناسلی شود

رفتارهای پرخطر برای ایجاد زگیل تناسلی در دختر باکره کدام است؟

برخی رفتارهای جنسی که باعث زگیل تناسلی در دختر باکره می شود و جزء رفتارهای پرخطر محسوب می شوند

  1. روابط جنسی مقعدی
  2. آمیزش جنسی زن با زن
  3. آمیزش جنسی به زور و فشار و تجاوز جنسی
    ویروس اچ پی وی و بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند

    ویروس اچ پی وی و بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند

  4. اشتراک بازیچه های جنسی
  5. روابط جنسی دهانی بدون کاندوم

سایر عوامل خطر برای انتقال بیماری زگیل تناسلی در دختر باکره عبارتند از: آغاز رابطه جنسی از سنین پایین، روابط جنسی پرخطر نظیر رابطه جنسی دهانی و رابطه جنسی مقعدی، شرکای جنسی متعدد، داشتن شریک جنسی که شرکای جنسی متعدد دارد، عفونت کلامیدیایی یا انگلی همزمان، سیگار، مشروبات الکلی، شرایط نامناسب اقتصادی-اجتماعی و بهداشتی، نقص سیستم ایمنی نظیر آلودگی به HIV یا مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئیدی یا آنابولیک (داروهای بدنسازی)

زگیل تناسلی در دختر باکره - واکسن ضروری است

زگیل تناسلی در دختر باکره – واکسن ضروری است

بهترین راه محافظت در برابر زگیل تناسلی در دختر باکره چیست ؟

اگر شما ازنظر جنسی فعال هستید، تعداد شرکای جنسیتان را محدود کنید . بهترین روش محدود کردن تماس جنسی فقط به فرد غیرمبتلا است.

مراقب باشید: کاندوم به هیچ عنوان کاملا از بروز بیماری پیشگیری نمی کند

کاندوم ممکن است تاحدودی جلوگیری کند اما باید بدانیم که کاندوم ۱۰۰%پیشگیری نمی کند چون که نمی تواند تمام آلت تناسلی مرد را پوشش دهد و شانس انتقاللل بیماری حتی با استفاده از کاندوم نیز وجود دارد

تزریق واکسن گارداسیل نیز تا حدود ۹۵ درصد از بروز بیماری پیشگیری می کند

بهتر است بخوانید   گارداسیل و نقش آن در پیشگیری از سرطان

Cancer Awareness 22

راه های کاهش شانس ابتلا به زگیل تناسلی در دختر باکره چیست ؟

  1. تا زمان بهبودی کامل ضایعات زگیل تناسلی باید از ارتباط جنسی خودداری شود زیرا احتمال انتقال زیاد است.
  2. استفاده از کاندوم در سایر مواقع احتمال ابتلا را کاهش می دهد. ممکن است کاندوم بتواند خطر انتقال و انتشار ویروس خال گوشتی روی آلت را کم کند اما به یاد داشته باشید که در حین رابطه جنسی پوست سایر نقاط آلوده به ویروس نیز ممکن است با هم تماس داشته باشند و منجر به بروز بیماری خال گوشتی روی آلت شوند.
  3. همچنین از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود چرا که موجب انتقال آلودگی شده ویا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد.
  4. رعایت بهداشت و تمیز وخشک نگه داشتن محل ضایعات به بهبودی کمک می کند.
  5. همچون سایر بیماریهای جنسی بهترین راه پشگیری، ارتباط جنسی معقول ومطمئن است. داشتن بیش از یک شریک جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی در دختر باکره را افزایش دهد
  6. از رابطه ی جنسی با افرادی که علائم بیماری های مقاربتی را دارند و یا ممکن است در معرض بیماری های مقاربتی باشند اکیدا باید خودداری گردد.
  7. از داشتن روابط جنسی آزاد و پر خطر باید پرهیز نمود اما در صورت داشتن اینگونه روابط حتما در مورد بیماری های مقاربتی باید اطمینان حاصل نمود . اما باید به یاد داشته باشیم در بسیاری از موارد فرد آلوده به ویروس هیچگونه اطلاعی از آلودگی و یا بیماری خود ندارد.
عکسهایی از زگیل تناسلی زنان - در اکثر موارد بدون علامت است

عکسهایی از زگیل تناسلی زنان – در اکثر موارد بدون علامت است

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در دختر باکره چیست ؟

زگیل تناسلی در دختر باکره اگر خیلی کوچک باشد و سیستم ایمنی فرد نیز عملکرد خوبی داشته باشد، بدون درمان نیز پس از مدتی خود به خود از بین خواهند رفت اما از آنجا که این بیماری می تواند زمینه ساز بدخیمی باشد باید در پی درمان و پیگیری بود. احتمال عود بیماری نیز زیاد است.

درمان زگیل دهانی با لیزر

درمان زگیل دهانی با لیزر

درمان قطعی زگیل تناسلی در دختر باکره

متاسفانه هنوز درمان قطعی زگیل تناسلی در دختر باکره شناسایی نشده است و برای از بین بردن ویروس    HPV  هیچ راه قطعی و دائمی وجود ندارد. اما اکثرر عفونت‌های HPV در واقع به مرور زمان و توسط سیستم دفاعی بدن برطرف می‌شوند یا به اندازه‌ای ضعیف می‌شوند که بر بدن تأثیری نمی‌گذارند. عفونتی که فعاللل نمی‌باشد ممکن است، به هنگامی‌که دستگاه ایمنی شخص به دلیل درمان بیماری‌های دیگر مانند سرطان ضعیف می‌شود، به صورت فعال درآید.

بهتر است بخوانید   درمان زگیل تناسلی زنان (تشخیص و درمان)

اما با توجه به اینکه درمان قطعی زگیل تناسلی شناسایی نشده ولی به دلایل زیر حتما باید در اولین فرصت اقدام به درمان و از بین بردن این ضایعات نمود:

  • کاهش بار ویروسی و کمک به سیستم ایمنی در پاکسازی ویروس
  • کاهش یا از بین بردن احتمال انتقال بیماری به همسر آینده یا شریک جنسی
  • درمان مشکلات ظاهری و زیبایی و مشکلات فیزیکی ضایعه نظیر زخم و خونریزی و انسداد مجرای ادراری یا مقعدی به خصوص در ضایعاتی که تمایل به رشد و تکثیر دارند
عکس زگیل تناسلی در زنان

عکس زگیل تناسلی در زنان

روش درمان زگیل تناسلی در دختر باکره توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود. بسته به نظر پزشک ممکن است از داروهای موضعی مثل پودوفیلین یا سایر روشها مانند لیزر، نیتروژن مایع و فتودینامیک تراپی با آمینولولونیک اسید ‌باشد. میزان عود ضایعات بالاست.

بهتر است بخوانید   درمان زگیل تناسلی – لیزر زگیل تناسلی

 

عکسهایی از زگیل تناسلی زنان - اثرات بد روحی و سلامتی دارد

عکسهایی از زگیل تناسلی زنان – اثرات بد روحی و سلامتی دارد

روش های درمان زگیل تناسلی در دختر باکره

۱- کرایوتراپی (منجمد کردن)

این روش معمولا دردناک بوده و میزان عود ضایعه زگیل تناسلی نسبتا بالاتر نیز دارد و در ضایعات کوچک کاربرد دارد.

?این روش معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و ابتدایی ترین روش درمانی است. میزان عود بیماری پس از فریز کردن حدود ۶۰ درصد است

۲- محلول موضعی پودوفیلین

این محلول برای ضایعات کوچک و با تعداد کم به صورت سرپایی تجویز می شود و معمولا میزان عود آن کمتر از فریز کردن است

?این روش به دلیل اینکه دردناکه بوده و امکان آسیب به بافت های سالم پوست نیز وجود دارد معمولا در ضایعات کوچک و به تعداد کم کاربرد دارد

۳- کرم ایمی کیمود یا آلدرا

این کرم با تقویت سیستم دفاعی به صورت موضعی عمل می کند. برای اثر بخشی حداقل باید ۳۰ هفته از این دارو استفاده گردد

⭐️آلدرا معمولا برای درمان اولیه استفاده نمی شود مگر ضایعات بسیار منتشر و بسیار ریز باشند یا امکان انجام لیزر وجود نداشته باشد. اما معمولاا برای دوره هایی پس از درمان لیزر کاربرد دارد.

۴- کوتر یا الکتروسرجری

زگیل تناسلی که به درمان مقاوم بوده یا بزرگ باشد را باید با یکی از روش‏های جراحی نظیر الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر اف جراحی) یا لیزر درمان کرد.

کوتر با استفاده از جریان برق زگیل تناسلی را سوزانده و از بین می برد اما اسکار بسیار زیادی برجای می گذارد. لذا امروزه کمتر از این روش استفاده می گردد. خونریزی بسیار کم بوده ولی میزان درد نسبتا بالا است

۵- آر اف در درمان زگیل تناسلی

آر اف برای زگیل تناسلی  که بزرگ و با تعداد کم باشد قابل استفاده است. معمولا اسکار خیلی کمی برجای می گذارد و درد یا خونریزی بسیار کمی دارد

۶ – لیزر CO2 در درمان زگیل تناسلی دختران

?لیزر سریعترین و کارآمدترین روش درمانی است. لیزر برای تمای ضایعات زگیل تناسلی در دختر باکره قابل استفاده است. حتی ضایعات بسیار بزرگ نیز با لیزر قابل درمان هستند. میزان درد و خونریزی بعد از لیزر بسیار پائینن است و میزان عود ضایعه زگیل تناسلی در دختر باکره نیز بسیار کم است و هیچگونه اسکار یا عوارضی ایجاد نمی کند.

در ویدئو زیر روند درمان زگیل تناسلی با لیزر نشان داده شده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا